Cultuur en identiteit als basis voor het interieur van een werkomgeving

4 september 2018

In onze interieurprojecten werken we volgens het Circle of Life interieurconcept. Dit concept biedt houvast om een inspirerende en toekomstbestendige werkplek te faciliteren. Het Circle of Life interieurconcept bestaat uit 5 C’s: Cultuur, Co-creatie, Continuïteit, Creativiteit en Clubhuis.

De hele maand september besteden we aandacht aan het onderwerp cultuur en dan specifiek de bedrijfscultuur: het geheel aan normen, waarden, rituelen, symbolen en (gedrags-)regels dat dagelijks aan de orde is binnen een organisatie. Als je het heel breed trekt, dan spelen ook voeding, eetgewoonten, kleding en muziek een rol, we hebben het dan over identiteit.

Waarom is de bedrijfscultuur van belang voor het interieur?

Wanneer het interieur een weerspiegeling van de identiteit van een organisatie is, kunnen medewerkers zich beter identificeren met de organisatie en voelen zij zich meer betrokken. Ook vindt er meer interactie plaats en is het werkplezier hoger. Voor bezoekers en externen zorgt een interieur dat in lijn is met de identiteit van de organisatie ervoor dat het bedrijf gezien wordt als professioneel en geloofwaardig, als een organisatie met een visie.

“Als het interieur en de identiteit met elkaar overeen komen, wordt de organisatie positiever beoordeeld.”

Voor een interieurontwerp gaan we daarom samen op zoek naar de kern en het bestaansrecht van jouw organisatie. Waar staan jullie voor, wat wil je uitstralen en wat is je toekomstvisie? De werkomgeving is een verlengstuk van de identiteit en cultuur van jouw organisatie, een plek waar mensen verbinding met elkaar aan kunnen gaan. Samen zorgen we ervoor dat dit met elkaar overeenkomt en het interieur past als een warme jas. Het interieur levert dan een bijdrage aan het uitstralen van het juiste imago, het communiceren waar je als organisatie voor staat en het verwerven van ambassadeurs.

Hoe onze cultuur verweven zit in onze eigen werkomgeving

Wij werken vanuit ons Belevingscentrum in Utrecht, een plek die is ontworpen voor onze eigen mensen, door onze eigen mensen. Het is ons thuis, ons clubhuis en alles wat je ziet, komt voort uit wie we zijn en waar we voor staan. Vier voorbeelden:

  1. Een heel belangrijk onderdeel van onze cultuur is het vieren van gebeurtenissen, dit is echt een traditie bij Rever. En waar kun je beter dingen vieren dan in een kroeg? Wij hebben dus een echte bruine kroeg in ons kantoor, waar we taart eten als er iemand jarig is en waar we de champagne ontkurken als we een gave opdracht hebben gekregen.
  1. Wij zijn een platte organisatie en één van onze kernwaardes is transparantie; we willen ons ontvankelijk opstellen voor goede ideeën en nieuwe zienswijzen. Dit zie je terug in ons interieur aan het feit dat wij bijna nergens deuren hebben. Overal heb je een doorkijkje naar de volgende ruimte en veel wanden zijn van glas.
  1. Duurzaamheid is een van onze belangrijkste waardes, we gaan duurzaam om met mensen en relaties en investeren in gezondheid en scholing van onze medewerkers. In de wetenschap dat de grondstoffen van onze aarde niet onuitputtelijk zijn, is duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt in onze projecten en een vaste waarde die in ons DNA verankerd zit. Dit zie je terug in de materialen die op veel plekken gebruikt zijn, denk aan tapijttegels van Interface, een vakkenkast van gerecycled karton en LED-verlichting op bewegingsmelders.
  1. Wij werken met een jong team en sociale activiteiten en plekken waar we elkaar kunnen ontmoeten, zijn voor ons belangrijk. In ons Belevingscentrum zijn tal van deze plekken te vinden, zo ook de kamer van onze directie. Hier vind je een ronde tafel die door iedereen gebruikt kan worden als overlegplek wanneer de directie niet aanwezig is. Dit is makkelijk te zien, want alle wanden van het kantoor zijn van glas. De drempel naar het kantoor loopt letterlijk omlaag, een mooie symboliek.

Een kijkje in onze cultuur

Neem een kijkje in onze cultuur door middel van deze behind the scenes filmpjes, waarin we o.a. laten zien hoe wij dingen vieren en hoe de tijd nemen voor de lunch en elkaar, onderdeel is van onze cultuur.

Meer weten over cultuur en identiteit als basis voor het interieur van een werkomgeving? 

Wil je meer weten over hoe je de identiteit van je organisatie kunt vertalen naar het interieur? Zit je met een huisvestingsvraagstuk en wil je meer weten over hoe je jullie cultuurgebruiken kunt faciliteren vanuit de fysieke omgeving? Je bent van harte welkom in ons Belevingscentrum voor een vrijblijvend gesprek hierover. Neem daarvoor contact op met Ruben van der Horst, ruben.vanderhorst@rever.nl of 06 54 75 73 10.

Ruben_van_der_Horst

Bron ‘waarom’: afstudeerscriptie Marike van Sark, Universiteit Twente, “Wat zegt het interieur van een kantoorpand over een organisatie?”