Werkgeluk: het gevoel van geluk dat je krijgt van je werk

7 juni 2017

Werkgeluk: een thema dat steeds meer aandacht krijgt. Maar wat houdt het in? En waarom is er juist nú zoveel aandacht voor geluk op het werk? Wij gingen erover in gesprek met Fennande van der Meulen van Happy Office. Happy Office biedt programma’s en workshops om bedrijven en medewerkers te helpen een gelukkige organisatiecultuur te creëren, onder het motto “happy people perform better”. Fennande: “Ik geloof dat organisaties pas kunnen floreren als de mensen in de organisatie floreren. Als medewerkers gelukkig zijn op hun werk, heeft dit een positief effect op hun professionele leven maar ook op hun privé-leven. Werkgeluk is dus belangrijk, voor iedereen.”

Wat is werkgeluk?

Fennande: “Van werkgeluk bestaan veel definities. Nu het thema steeds meer aandacht krijgt in de zakelijke wereld, komt er ook meer aandacht voor in de wetenschappelijke wereld. De meest eenvoudige definitie is die van Alex Kjerulf, de auteur van het boek Happy Hour is 9 – 5. Hij zegt: ‘werkgeluk is het gevoel van geluk dat je krijgt van je werk’. Een goede vriend van mij heeft de beste definitie, hij zegt: ‘werkgeluk is als ik fluitend op mijn fiets naar mijn werk ga, en fluitend weer terug.’ Deze definitie klopt, omdat geluk gaat over het ervaren van positieve emoties. En dan gaat het niet alleen over het ervaren van plezier, maar zeker ook om meer diepgaande emoties, zoals verbondenheid, zingeving en inspiratie.”

Het verschil tussen werkgeluk en werktevredenheid

Fennande geeft aan dat het belangrijk is om het verschil te weten tussen werkgeluk en werktevredenheid: “Werkgeluk geeft energie, gaat over gevoel en wordt veroorzaakt door positieve emoties, die op hun beurt weer voortkomen uit (onder andere) het hebben van goede relaties met andere mensen, uit het behalen van resultaten, ergens goed in zijn en kunnen groeien. Werktevredenheid komt voort uit beloning, bonus, een goed kantoor. De positieve emoties die je daaruit haalt zijn kortstondiger, met een salarisstijging ben je misschien een half jaar blij, daarna is het al gewoon geworden. Daarbij nodigen financiële beloningen bij veel mensen uit tot vergelijken en daar worden we over het algemeen niet gelukkig van. Veel organisaties doen oprecht hun best een goede werkgever te zijn, maar focussen daarbij op de zaken die ons tevreden maken en niet perse gelukkig. Een klassiek voorbeeld is het fruit op het werk: heel leuk en gezond, maar echt gelukkig worden we er niet van. Terwijl we er wel ongelukkig van worden als het ons afgenomen wordt. Vandaag stond in de krant dat bij de ABN AMRO het gratis fruit weer wordt afgeschaft. Dan had je er dus beter niet aan kunnen beginnen want per saldo zijn de bankiers nu ongelukkiger dan ze waren voordat het gratis fruit werd ingesteld.”

Waarom is dit thema juist nu zo van belang?

“Gelukkige mensen presteren beter, ze zijn meer betrokken bij de doelen van de organisatie, ze zijn gezonder (en dus minder ziek), zijn klantvriendelijker, ze werken beter samen en zijn veel innovatiever en veerkrachtiger bij verandering en stress. Dus juist nu, nu disruptieve verandering meer de norm dan de uitzondering is, hebben we het nodig om veerkrachtig te zijn. De voordelen voor organisaties zijn dus legio. Maar ook voor onszelf is een focus op werkgeluk gezond en goed: we voelen ons fitter en zijn leukere vrienden, ouders en buren. Gelukkige mensen zijn bijvoorbeeld ook meer bereid vrijwilligerswerk te doen. Organisaties varen er dus wel bij, maar wij zelf, als medewerkers en onze omgeving ook.” Toch blijkt uit onderzoek dat een schrikbarend laag percentage van medewerkers betrokken is bij de organisatie waarvoor ze werken. Wereldwijd is dat 13%, maar in Nederland zelfs maar 9%. Fennande: “Dat betekent dat het overgrote deel van de mensen eigenlijk niet veel kan schelen hoe het gaat met het bedrijf waarvoor ze werken. Dat klinkt moeilijk te geloven en is natuurlijk voor organisaties geen goed uitgangspunt. Focus op werkgeluk vergroot de betrokkenheid. Je kan je dus eerder afvragen waarom je er niet aan zou werken als team en als organisatie.”

Wat voegt het sturen op werkgeluk toe aan je organisatie?

Fennande: “De voordelen van focus op werkgeluk binnen organisaties zijn veelzijdig: er kan fors bespaard worden door lager ziekteverzuim, maar ook aan de opbrengstenkant levert werkgeluk veel op, blijkt uit ervaring van verschillende organisaties: mensen presteren beter en de omzet gaat omhoog. Organisaties die werkgeluk centraal stellen, zorgen ervoor dat alles wat ze doen, bijdraagt aan het bereiken van dat doel. Dat betekent dat financiële doelstellingen niet meer bovenaan staan. Het mooie is dat als je als organisatie werkt aan purpose, werkgeluk, financieel succes vanzelf volgt. Winst is een gevolg van een heldere purpose en een duidelijke focus op geluk. Natuurlijk moet je als onderneming ook winstgevend zijn, anders is het snel afgelopen met het werkgeluk van je medewerkers.”

Hoe kun je op werkgeluk sturen binnen je organisatie?

“Als je iets wil veranderen in je organisatie is het van belang goed voor ogen te houden wat het doel is, waar je naartoe wil. En dan vanaf daar kleine stapjes te zetten naar dat doel. Je bent in wezen bezig met organisatiecultuur te sturen, en dat gaat langzaam. Agile is daarbij een goede werkwijze. De elementen die over het algemeen belangrijk gevonden worden zijn het hebben een heldere duidelijke purpose, goede relaties, plezier hebben met elkaar, focus op dat waar je goed in bent, groei.”

Hoe kan het interieur van de werkomgeving bijdragen aan werkgeluk?

Bij Rever zien we het interieur als een instrument voor groei; in een passende setting worden mensen zowel mentaal als fysiek gestimuleerd om optimaal te functioneren. Gezonde en gelukkige medewerkers zijn in onze ogen de basis om als bedrijf succesvol te zijn en daarom creëren we werkomgevingen waar mensen met plezier kunnen werken. Op welke manier kan het interieur van de werkomgeving bijdragen aan werkgeluk? Fennande: “De inrichting van het kantoor kan zeker een rol spelen bij het bevorderen van werkgeluk. Een leuk kantoor is natuurlijk fijn. De bijdrage van dat kantoor aan ons werkgeluk is weliswaar redelijk beperkt ten opzichte van de andere factoren, maar het helpt zeker. Je kunt echt veel bereiken als je de inrichting van je kantoor zó maakt dat het aansluit bij het behalen van je doelen: dus stel dat je streeft naar betere relaties, zorg dan dat er voldoende ontmoetingsplekken zijn. Ook zaken als veel groene planten in het interieur, een goed werkend en per zone in te stellen klimaatsysteem, fun-elementen zoals een tafeltennistafel of game-corner dragen bij aan het werkplezier van mensen. Als er veel vertrouwelijke gesprekken gevoerd worden, dan is een niet-transparante ruimte met een geluiddempende werking niet nice-to-have, maar gewoon een must. In organisaties waar de druk regelmatig hoog kan zijn, is een plek voor ontspanning nodig als tegenhanger. Google doet dit op een ludieke manier door in een donkere kamer badkuipen te plaatsen waar de medewerkers een powernap kunnen doen. Uiteindelijk gaat het erom dat de processen worden ingericht om werkgeluk te stimuleren en dat het interieur aansluit op de werkprocessen. Dan heb je de ideale combi.”

Wat kun je morgen toepassen voor meer werkgeluk binnen je organisatie?

Fennande: “Morgen of vandaag kun je beginnen met het onderwerp op de agenda te zetten. Met elkaar te bepalen dat werkgeluk ons belangrijkste doel is en bepalen welke stappen dan voor onze specifieke organisatie het beste zijn. Dat is voor elke organisatie natuurlijk anders.”

Inspiratiesessie over werkgeluk op 29 juni 2017

Op 29 juni a.s. organiseren wij een gratis inspiratiesessie over werkgeluk. Aansluitend aan de sessie vindt er een netwerkborrel plaats in onze bruine kroeg. Lees er hier meer over!